2019. július 17., szerda

Neurotipikusnak sértő autista fontosságok

Vannak bőven nehézségeim az autizmusom miatt. Többek között fontos nekem a higiénia, de nagyobb mértékben, mint egy átlagos neurótípikusnak.


Fontos nekem, hogy az emberek körülöttem:
- mossanak kezet étkezés előtt, vagy itthoni dolgok megérintése előtt. Ha nem látom, hogy valaki tényleg kezet mosott, akkor azt hiszem, hogy nem mosott és azt képzelem, hogy koszos kézzel nyúl a lakásban lévő tárgyakhoz, amit aztán én megfogok. Még édesanyámtól is gyakran megkérdezem, hogy mosott-e kezet mielőtt az ennivalóhoz nyúlt
- levegyék a cipőt, ha otthonunkban meglátogatnak minket. Nagyon zavar engem amikor elképzelem, hogy az utca koszát behozzák a lakásba és utána én a benti cipőmben, vagy éppen mezítláb erre rálépve összekoszolom magamat
- ne üljenek le olyan helyre nálunk utcai nadrágban, ahol én is szívesen ülök le, és nem mindig tudom, hogy elég-e a nedves törlő kendő ezen helyek tisztítására.


Továbbá fontos nekem az, hogy:
- a reszelőt egy általam nem kedvelt étel (pl. sajt) reszelése után le kell öblíteni, mielőtt egy általam kedvelt ételt lereszeljük. Ez érvényes kanalakra, edényekre, serpenyőkre, egyebekre.
- egy általam nem kedvelt étel főzése, sütése esetén egy olyan étel ne legyen a konyhában, amit meg szoktam enni, vagy legyen jól letakarva, mert mindig tartok attól, hogy az átveszi az általam nem kedvelt étel ízét, szagát.


Édesanyám többször is tájékoztat arról, hogy ezek miatt ne szóljak senkinek, mert akaratomon kívül is megsértem őket, mivel nem azt nézik, hogy ezek a dolgaim az autizmusom miatt vannak, hanem ebben is CSAK a felszínt látják. Úgy látszik, leginkább csak anya érti meg a problémáimat, és nagyon kevés más ember képes felfogni, hogy ez az autizmussal jár. Hiába tudom, hogy túl kellene lépni ezeken a dolgokon, amit anya is szokott mondani, de sajnos az autizmusom miatt még a próbálkozásig sem vagyok képes eljutni. A bizonytalanság frusztrál engem, biztosnak kell lennem ezekben a kérdésekben.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése